Hoe werkt Google advertising

Google Adwords is een biedsysteem waarmee adverteerders bieden op bepaalde zoekwoorden, om zo hoger te scoren bij de Google zoekopdrachten. Je kan Google als een veiling zien waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden waar bezoekers naar zoeken. Google bepaald aan de hand van een formule welke advertenties getoond worden op de eerste pagina. Om hoog te scoren bij Google moet je rekening houden met je CPC en quality score. CPC (cost per click) staat voor de kosten van een bezoeker die op jouw advertentie heeft geklikt. Je CPC is dus het maximum bedrag dat je wilt spenderen per zoekwoord. Ieder zoekwoord heeft een verschillende CPC.  De prijs varieert voornamelijk door het zoekvolume en de concurrentie. Quality score of kwaliteitsscore is een bepaalde score (van 1 tot en met 10) waarbij men de relevantie van je advertentie kan bepalen bij ieder zoekwoord. De kwaliteitsscore houdt voornamelijk rekening met de prijs die je wenst te betalen, de kwaliteit van je advertentie en de kwaliteit van je landingspagina. Je kan spreken van een goede kwaliteitsscore wanneer je een 7 of meer hebt behaald. Echter is dit niet altijd mogelijk  door de opbouw van je landingspagina of de aard van je campagne. Om de beste positie te halen bij Google moet je rekening houden met onderstaande formule:

Ad rank = CPC bid x Kwaliteitsscore

Google beslist meer dan alleen de ranking van je advertenties. Google bepaalt ook de prijs die je effectief betaalt per klik. Je maximum CPC staat dus niet gelijk aan de effectieve prijs die je moet betalen. Google houdt namelijk rekening met andere adverteerders die ook adverteren op het gekozen zoekwoord. Google houdt namelijk rekening met de ad ranking van je concurrent. Het is dus zeer belangrijk om een hoge ranking te krijgen bij Google. De effectieve CPC wordt bepaald met gebruik van onderstaande formule:

Effectieve CPC = Ad rank van de advertentie onder jou / jouw kwaliteitsscore + $0,01

Google biedt ook nog alternatieve biedmethodes aan. CPM bids is de ideale biedmethode, wanneer je jouw advertentie zoveel mogelijk wilt tonen aan bezoekers zonder de intentie te hebben dat bezoekers op je advertentie klikken. CPM is een biedsysteem waarbij de adverteerder betaalt per duizend keer dat een advertentie is vertoond. Bij CPM richt je je dus alleen op vertoningen en niet op kliks.

Naast CPM bids kan je ook nog kiezen voor een CPA bid. CPA (cost per action) staat voor de kosten van een bepaalde actie die wordt uitgevoerd door een bezoeker. Bij cost per action betaalt de adverteerder enkel bij een conversie. Deze conversie kunnen verschillende acties zijn zoals het kopen van een product, downloaden van een whitepaper, contactformulier invullen, …

Bekijk zeker onderstaande infographic van Wordstream om nog meer te weten over de werking van Google Adwords.

werking van google adwords