Search advertisement opstarten

Wanneer we een advertentie maken op Google Ads is het enorm belangrijk dat we plannen wie je gaat bereiken, wat je ermee wilt bereiken en hoe je dit concreet zal doen. Bij het opmaken van een advertentie moet je rekening houden met je campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden per advertentiegroep en je advertentie.

Ieder structuur van Google Adwords is hetzelfde: Op het hoogste niveau bevinden zich de Adwords campagne. Iedere campagne bevat één of meerdere advertentiegroepen. Deze advertentiegroep bevat dan weer één of meerdere advertenties met zoekwoorden. Om Adwords optimaal te benutten is het belangrijk om begrip te hebben voor ieder onderdeel.

De campagne in een Adwords account is de basis van de gehele campagne die je zal opstellen.

Het is dus belangrijk om een toepasselijke, duidelijke naam te gebruiken. Deze campagnes kan je bijvoorbeeld onderscheiden met brede productgroepen of thema’s. Het maakt je ook eenvoudiger om te weten waarvoor ieder campagnenaam staat.
Iedere Adwords campagne bevat diverse campagnetypen. Het is dus zeer belangrijk om op voorhand te bepalen welk campagnetype je zal gebruiken. Je kan kiezen uit onder meer de volgende campagnetypen:

  • Zoeknetwerk met Display Select
  • Alleen in het Zoeknetwerk
  • Alleen in het Display Netwerk
  • Shopping
  • In-stream video
  • Universele app

Ook het kiezen van apparaten is een cruciale rol bij het selecteren van een campagne. Het is uitermate belangrijk op welke apparaten je advertenties mogen verschijnen. Bij sites die niet responsief zijn is het belangrijk om deze niet te vertonen op mobiele apparaten.
Bij het opstellen van een campagne is het belangrijk om de locatie en taal voor ieder advertentie in te stellen. Het is belangrijk om enkel te Focussen op gebieden waar je commercieel actief bent. Adverteer dus niet voor heel West-Vlaanderen, als je doelgroep zich enkel bevindt in Brugge en omstreken. Dit kan je veel geld besparen. Je kan ook plaatsen en talen uitsluiten, zoals bijvoorbeeld Frankrijk en de taal Frans uitsluiten.

Eén van de belangrijkste keuze voor je portefeuille en de positie van je advertenties zijn de biedopties die je per campagne opstelt. De biedoptie bepaalt wat je bereid bent te betalen per klik. Er zijn de volgende mogelijkheden:

  • Zelf handmatig het bieden beheren.
  • AdWords de biedingen laten organiseren. Je kiest best deze optie als het je doel is om zoveel mogelijk verkeer naar een internetsite te trekken.
  • Verbeterde CPC (cost per click) is een AdWords functie waardoor AdWords automatisch de bieding wijzigt op basis van de kans dat een klik tot een conversie leidt. Bij elke advertentieveiling berekent AdWords het ideale bod om de ROI (return on investment) te optimaliseren.
  • Met de Conversion Optimizer geeft u op wat u maximaal wil uitgeven om een bepaalde conversie (zoals een order, aanmelding, download ect) te realiseren.

Zelf verkies ik om handmatig een CPC op te stellen die per zoekwoord nog verschillend kunnen zijn. Hou ook rekening met je budget die je vaststelt bij Google Adwords. Je bepaalt namelijk een budget die je dagelijks maximaal mag spenderen. Het is dus belangrijk rekening te houden met de looptijd van je campagne en met je marketingbudget. Wanneer je een maand adverteert met een maandelijks budget is het belangrijk om een goede budgetanalyse te maken. Dit kunnen we eenvoudig berekening met een formule:

Maandelijks marketingbudget / 30,4 = marketingbudget per dag

Wat je ook nog kan toevoegen per campagne zijn advertentie extensies. Advertentie extensies zijn een type advertentie-indeling waarmee u extra informatie over uw bedrijf kan weergeven. Je kan daardoor meerdere linken naar je website maken. Verschillende advertentie extensies zijn:

  • Locatie extensie: uw ad uitbreiden met uw adres
  • Bel extensie: een telefoonnummer vermelden
  • Sitelinks: interessant als meerdere webpagina’s relevant zijn voor uw doelgroep
  • Sociale extensies: koppelen de advertentie aan uw Google+ pagina.

Deze advertentie extensies bieden je het voordeel om een hogere waarde te krijgen bij Google. Deze extensies zorgen voor een hogere CTR of doorklikpercentage. Ze verbeteren de zichtbaarheid van je advertentie en creëren een hogere relevantiewaarde. Deze methodes maken de mogelijkheid om hoger te scoren in het biedsysteem van Google. (Online Marketing Monkeys, 2017) (Google Support, 2017)

Advertentiegroepen zijn de bouwstenen van een Adwords campagne. Een advertentiegroep is een verzameling van opgegeven zoekwoorden en advertenties. Advertentiegroepen worden meestal opgemaakt op basis van een gemeenschappelijk thema. Dit kan bijvoorbeeld op basis zijn van verschillende typen producten of services die je aanbiedt. Een goede advertentiegroep bevat 100% gelijksoortige zoekwoorden die perfect gekoppeld staan met zeer relevante advertenties. Minstens zo belangrijk is dat de bestemmingspagina van die advertenties verwijst naar een pagina die ook weer precies inhaakt op die zoektermen en advertenties. deze factoren zorgen voor een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore, een relatief hoge CTR en een relatief lage CPC.

Binnen de advertentiegroepen komen zoekwoorden en advertenties bij elkaar. Het aantal zoekwoorden  mag enorm veel zijn, echter raad ik je aan om eerder aan maximaal 5 tot 10 zoekwoorden te denken. Zoekwoordenonderzoek is ook zeer belangrijk bij SEA. In het onderdeel van SEO heb ik  de nadruk en tools gelegd op het gebruik van een goede zoekwoordenonderzoek. Het enige verschil bij een zoekwoordenonderzoek op vlak van SEO en SEA is dat we bij SEA rekening houden met de gemiddelde CPC bij een zoekwoord. Wanneer we gebruik maken van Google Keyword Planner zien we hoe hoog de concurrentie per zoekwoord is en hoeveel deze cost per click gemiddeld bedraagt.
Bij Google AdWords worden zoekwoorden onderverdeeld in verschillende zoektypen. Zo kennen we brede zoektypen, modifier voor breed zoeken, woordgroep zoekwoorden, exacte zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden.

  • Brede zoektypen: Breed zoeken is het standaardzoektype dat toegepast wordt aan al je zoekwoorden. Alle advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten.
  • Modifier voor breed zoeken: Deze zoektype is voornamelijk gebaseerd op de brede zoektypen. Alle advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die een gelijke variant bevat op de zoekwoorden, ongeacht de volgorde. Synoniemen kunnen echter niet ter sprake zijn bij deze zoekwoorden. Deze zoektype kan je activeren door een + symbool te plaatsen voor je zoekwoord (+zoekwoord).
  • Woordgroep zoekwoorden: Deze zoektype wordt gebruikt voor zoekwoorden die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep bevatten. Om gebruik te maken van woordgroep zoekwoorden, moet je aanhalingstekens gebruiken tussen je zoekwoorden (zoekwoord).
  • Exacte zoekwoorden: Exacte zoekwoorden is de ideale manier om te zoeken naar identieke zoekwoorden. De advertentie wordt enkel en alleen vertoond, wanneer een bezoeker het exacte zoekwoord ingeeft. Deze techniek kan enkel gebruikt worden wanneer je vierkante haken tussen je woord invoert ([zoekwoord]).
  • Uitsluitingszoekwoorden: Bezoekers die je advertenties bekijken moeten relevant zijn. Wanneer we over een zoekwoord beschikken die niet relevant is voor je onderneming moeten we deze uitsluiten. Wanneer we een minus teken voor een woord toevoegen, zorgen we ervoor dat de advertenties niet worden weergegeven voor dit zoekopdracht (zoekwoord).
    (Haarman, 2017) (Google Support, 2017)

Wat de advertenties betreft, dat is weer een ander verhaal. Je kan best verschillende advertenties koppelen aan 1 advertentiegroep, zo lang ze maar relevant zijn. Na verloop van tijd kan je slechts  presterende advertenties eruit halen of vervangen door betere. Het is altijd belangrijk om een goede Call to action te maken, zodat klanten zeker op je advertentie zullen klikken.