Blog

Een blog zijn verschillende onderwerpen met kleine teksten over uw producten, verschillende nieuwsupdates, beurzen, … Het is belangrijk te kiezen voor onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw onderneming. Deze blogs geven je samengevat meer informatie over een bepaald onderwerk.

Een blog is één van de belangrijkste mogelijkheden om de content van je website te verhogen. Een blog heeft 2 functies, namelijk de bezoekers informeren over een bepaald onderwerp en de online visibiliteit verbeteren.  (Wainwright, What Is Business Blogging? [FAQs], 2013)

Een blog met gerichte zoekwoorden laat je beter gevonden worden door Google. Bezoekers kunnen ook vaak na het lezen van interessante artikelen tot actie overgaan. Na het lezen van diverse blogs, kunnen bezoekers overtuigd zijn van je merk/product. Blogberichten zijn ook de ideale manier om te delen op sociale media. Business bloggen is dus een goedkope en creatieve opportuniteit om je website gezien te laten worden door bezoekers om daaruit in de volgende fase deze bezoekers te veranderen in leads. (Wainwright, Why Blog? The Benefits of Blogging for Business and Marketing, 2015)

Een blog schrijven ziet er eenvoudiger uit dan de realiteit. De opbouw van een blog is van cruciaal belang. Op het begin zal het altijd moeilijk zijn om een blog te maken, maar eenmaal je over de ideeën en creativiteit beschikt, zal het schrijven vlotter gaan. Het is belangrijk na te denken over een concreet onderwerp, die geschreven is voor je doelgroep (buyer persona); een antwoord kan geven op bepaalde vragen; relevant zijn en geschreven in de taal die zij hanteren. Een perfecte blogbericht is een post waarbij je één vraag of probleem behandelt. Indien je over meerdere problemen/vragen beschikt, is het altijd mogelijk om een volgend blogbericht te schrijven. Structuur is ook belangrijk bij het opmaken van een bericht. Zorg altijd voor een goede inleiding, besluit en een tekst met een duidelijke titelstructuur. Hou ook je post leesbaar voor je bezoekers en voor de zoekmachines. Zorg voor geloofwaardige content die informatief en behulpzaam zijn en als laatste is het belangrijk om een goede titel te hebben, die tot actie kan leiden bij de bezoeker. Ook afbeeldingen, video’s en interne links in je post geven een meerwaarde aan de lezer. Als laatste heb je nog de lengte van je blogpost. Er bestaan veel discussies omtrent de lengte van een blogpost. De meeste marketeers raden een blogartikel aan met ongeveer 600 woorden, echter mag dit meer zijn. De lengte moet in functie staan van je boodschap. (Biesemans, Help, ik weet niet hoe een blog beginnen!, 2015) (Biesemans, Hoe schrijf ik een goede blogpost: 7 pro-tips voor jouw content, 2016)

Een professionele blog was ook enorm belangrijk voor onderneming x. Er werd wekelijks 2 à 3 blogberichten gemaakt om zo hun content te verstevigen voor SEO en voldoende informatie voor bezoekers op de website. Deze blog had 3 verschillende onderwerpen, namelijk blogberichten over webdesign, e-commerce en online marketing. Ieder blogbericht was geschreven voor de juiste buyer persona, met doelgerichte titels, verschillende actiepunten en SEO kenmerken. Er werd bij ieder blogbericht rekening gehouden met de juiste zoekwoord. Op leadplan is er momenteel geen blog voorzien, echter kan dit in de toekomst nog veranderen indien ik van plan ben door te doen met deze website.