Content plannen

Het doel van content is het gezien worden door bezoekers. Het is dan ook belangrijk regelmatig content te maken/vernieuwen. Het is belangrijk dat je al vooraf zal plannen wat je gaat posten, wanneer en soms ook de vraag stellen waarom. Dit kan je allemaal doen aan de hand van een contentkalender. Content marketeers maken namelijk een kalender op waarbij alle thema’s, vormen, deadlines, uitgevers, kanalen,… gepland worden die gelinkt staan met je content.

Zo’n kalender kan allerhande vormen aannemen. De contentplanner kan eenvoudig of uitgebreid opgemaakt worden. Het belangrijkste van een contentplanner is dat de gehele onderneming begrijpt hoe de planning werkt. Je kan namelijk in de standaard agendasoftware van je bedrijf een contentplanner opmaken, maar dan mis je toch wel een aantal mogelijkheden. Bij geavanceerde contentplanningen kunnen we zelfs marketingautomationtools integreren met andere functionaliteiten. Verder kan je online kalenders vinden, die specifiek als doel het eenvoudiger van  content moet plannen. Deze kalenders worden meestal opgemaakt in een spreadsheet, waarbij per rij de verschillende dagen in een week voorstellen en de kolommen ons meer informatie geeft zoals:

  • Titel
  • Onderwerp en/of thema
  • Stadium in de customer journey waarvoor deze content relevant is
  • Een kolom per kanaal om aan te geven welke je gaat gebruiken
  • Persona voor wie dit relevant is
  • Wie deze content gaat leveren
  • Wie er verantwoordelijk is voor publicatie
  • Relevante pagina’s op je eigen site

(Van Wassenhove, 2016)

Dit kunnen een paar voorbeelden zijn van een perfecte contentplanner. Echter is het belangrijk om te doen wat je als onderneming wilt bereiken. Het is niet de bedoeling om complexe manieren te gebruiken. Je moet zelf als onderneming vinden hoe je content het best kan plannen. Op Curata kan je een lijst vinden met verschillende content marketing kalenders en op welk formaat je deze kan openen. Ook tonen ze hoe je toegang kan krijgen op deze documenten. De toegang of accessibility kunnen gated of ungated zijn. Gated accessibility wordt voornamelijk gebruikt in het gehele inbound marketingverhaal. Deze optie toont namelijk aan dat je dit bestand kan downloaden in ruil voor data. Meestal zijn deze data’s namen, e-mailadressen, telefoon,… Bij ungated accesibility kan je dit document direct downloaden, zonder het delen van je persoonlijke gegevens. (Neely, 2013)

Editorial kalender

(Curata)

Wanneer je content hebt gepland en deze per thema gerangschikt staan, krijg je als organisatie een ademruimte om de juiste content te creëren waarvoor anders geen tijd of context beschikbaar is. Zelfs onverwachte momenten in je onderneming kan je plannen. Stel dat je bijvoorbeeld met heel je onderneming zin hebt in pizza’s. Neem een foto van al die pizza’s en plan ze volgende maand in op een vrijdag en noem het: “vette vrijdag op het werk” met de foto. Deze onverwachte momenten heb je perfect ingepland in je social mediaverhaal. Voor de bezoeker en de onderneming is het namelijk leuk om de gehele onderneming erbij te kunnen betrekken. Dit kan gaan van de poetsvrouw, tot magazijnier, tot zelfs de ceo,…

Inspelen op trends, feestdagen of internationale dagen zijn ook onderdelen waarbij je rekening moet houden met je content kalender. Top topical kalender is een handig middel om deze dagen in te plannen. Een top topical kalender is een volledige kalender, met alle belangrijke data, verdeeld in verschillende categorieën. Je kan verschillende top topical kalenders vinden op het internet, echter verkies ik de top topical kalender van “I Like Media”.  (I Like Media, 2016)