Webinar

“Een webinar is een evenement op internet waarbij er alleen een online publiek aanwezig is. Dit in tegenstelling tot een webcast, daar is ook een fysiek publiek bij aanwezig. Soortgelijke termen die voor een webinar worden gebruikt zijn Web Event, Online Seminar, WebCast, Weblecture of Virtueel Event.” (Company Webcast, 2017)

We gaan naar een tijd waarbij evenementen en seminars verleden tijd zijn. Mensen kijken online want het gaat vlugger en je kan de spreker overal volgen. Het enige wat je nodig hebt is internet, wat in de realiteit niet zo moeilijk meer is. Webinars worden al veelvuldig gebruikt in het bedrijfsleven. Het is namelijk de ideale manier om met een groot, klein of specifiek publiek te communiceren. Deze stijl van presentatie kan gebruikt worden om een product te lanceren, het persoonlijk contact met de doelgroep op te zoeken en om de marktpositie te versterken. Polls, live chats en enquêtes zorgen voor interacties tussen de spreker en zijn publiek. Een webinar heeft zeker nog een groeimarge in het onderwijs. Wie weet zal er binnen een paar jaar webinars gegeven worden in plaats van hoorcolleges in aula’s voor studenten in een hoge school of  universiteit.

Vaak denken mensen dat webinars hetzelfde zijn, maar dat is niet waar. Er bestaan verschillende varianten die een verschil bieden in de organisatie, de uitvoering en de kosten. Je kan namelijk kiezen uit de eenvoudige variant of professionele variant.

Bij een eenvoudige variant hebben we enkel audio apparatuur en/of een webcam nodig. Bij deze variant heb je nog eens 2 keuzes. Je gebruikt enkel je PowerPoint slides en audio, waardoor bezoekers zich enkel focussen op de presentatie. Of je kiest voor een presentatie waarbij ook video wordt gebruikt. Door middel van een webcam is de presentator zichtbaar. De eenvoudige variant is relatief goedkoop, omdat je geen gebruik maakt van professionele apparatuur. Het enige wat je nodig hebt is een computer, headset, microfoon en/of een webcam. Webinars kan je met gratis software maken, echter adviseer ik je om gebruik te maken van softwarepakketten. Deze pakketten kunnen variëren tussen de 750 en 6000 euro per jaar.

Ondernemingen die een stapje hoger willen, maken gebruik van professionele camera’s en geluidsapparatuur.  Je kiest namelijk voor een professionele variant. De presentatie ziet er veel professioneler uit, betrouwbaarder en eenvoudiger te volgen voor de bezoeker. Deze presentatie kan plaatsvinden in een studio of op een specifieke locatie van het bedrijf. Je kan ook gebruik maken van een scherm waarbij de achtergrond je volledige presentatie is. Echter kost een professionele webinar veel meer. (Lawerman, Voskamp, Archer, & van der Wal, 2017)

Een webinar maken is natuurlijk niet eenvoudig, waarbij er veel tijd in gestoken moet worden. Je moet namelijk op verschillende redenen letten. Een webinar kan nooit perfect verlopen, er zal altijd wel eens technische problemen, taalproblemen of een kleine black out krijgen tijdens de presentatie. Echter is het wel belangrijk om altijd voorbereid te zijn bij iedere webinar.

Bij het maken van een webinar is het belangrijk om een leuk onderwerp te kiezen. Mensen zullen alleen komen luisteren, wanneer ze geïnteresseerd zijn in je onderwerp. Naast het kiezen van je onderwerp is het ook belangrijk deze op een goede en spontane manier te presenteren. Bezoekers kunnen vlugger webinars verlaten dan seminars, waardoor je het gevoel krijgt dat je niemand iets verteld.

Mensen moeten je webinar vinden, daarom is het belangrijk om aan promotie te doen op sociale mediakanalen. Adverteer online, post op social media, overtuig influencers om reclame te maken over je webinar, … Na het bereiken van bezoekers is het ook belangrijk ze een herinneringsmail te sturen. Mensen schrijven zich in voor een webinar, maar meestal vergeten ze de dag zelf nog dat ze zich hebben ingeschreven. Het is aan jou om je bezoeker te triggeren en te herinneren om naar je webinar te luisteren. (Lawerman, Voskamp, Archer, & van der Wal, 2017)

Daarnaast is het belangrijk om alles te evalueren. Wat ging er goed en wat kon beter, zijn vragen die jezelf moet stellen na de webinar. Het is belangrijk te leren uit je fouten om zo succesvoller te worden. Ook is het belangrijk om meer te doen met je content in plaats van een webinar te geven. De inhoud die je hebt verteld, kan je ook nog gebruiken in blogs, whitepapers, verkoopsgesprekken, … Het is belangrijk om een volledige integratie te maken met verschillende tools.

Een webinar maak je met een reden, namelijk het verzamelen van nuttige informatie. Door gebruik te maken van een registratieformulier, chat, polls en call to actions verzamel je veel informatie over je kijkers, doelgroep en potentiële leads. Het is nu belangrijk om deze gegevens goed te analyseren. Het is aan jouw om te bepalen wat je moet geven aan welke deelnemer. Creëer meer content en experimenteer bij ieder deelnemer. Sommige bezoekers zullen nog webinars volgen, blogs lezen of willen persoonlijk contact krijgen. Deze gegevens kan je dan ook delen met je CRM. (Lawerman, Voskamp, Archer, & van der Wal, 2017)