Whitepaper

De definitie van een “Whitepaper” verschilt van persoon tot persoon, bedrijf tot bedrijf, industrie tot industrie. Een whitepaper is een rapport of een document dat een probleem van de lezer oplost, hun vraag beantwoordt of een beslissing helpt te maken. Maar een whitepaper wordt ook vaak gebruikt als een lead generation tool.

Voor een bedrijf is het opstellen van een whitepaper niet zo evident. Een whitepaper moet educatief, informatief en zeer kostbaar zijn voor de lezer, maar het belangrijkste doel van de onderneming is dat de lezer of afnemer iets in return moet geven aan de eigenaar van de whitepaper.

Wat enorm belangrijk is, dat deze whitepaper een meerwaarde van informatie kan bieden aan je doelgroep, die gekoppeld staat met je producten/diensten. Een belangrijke vraag die je dus kan stellen is, dat de gemaakte inhoud perfect bij je  buyer personae past.

De personen die deze whitepaper afnemen betalen hier onrechtstreeks met een aantal gegevens zoals telefoonnummer, émailadres, naam en adres. Hoe vaker we zien dat één bepaald persoon interesse toont in verschillende whitepapers, blogs, video’s,… Hoe meer ondernemingen weten wanneer deze bezoeker lead gekwalificeerd zijn, want de afnemers hebben al getoond dat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp van de whitepaper en staan dus open voor verdere uitleg. Na deze gegevens ontvangen en opgevolgd te hebben, kan je iemand bellen naar de verschillende afnemers om wat meer uitleg te geven om zo potentiële klanten binnen te halen.

Het moeilijkste aan het schrijven van een whitepaper is een goed onderwerp te vinden die aanspreekt bij je buyer personae. Een aantal dingen die een goede whitepaper moet hebben zijn:

  • de whitepaper moet een probleem oplossen.
  • de whitepaper moet details of een stap voor stap instructieplan hebben om het probleem op te lossen.
  • Een veelvoorkomende vraag beantwoorden

Een aantal veelvoorkomende whitepapers zijn:

  • “how to” guides
  • “best of” listings
  • “top 10” listings
  • geheimen uit de sector
  • tips & tricks van een expert

Deze gehele bachelorproef is een whitepaper of e-book waarbij gebruikers in ruil voor waarde deze proef kunnen downloaden. Voor onderneming x hebben we diverse whitepapers geschreven. Ieder onderwerp gaf een probleem of oplossing aan. De eerste whitepaper die gemaakt werd ging over 15 redenen waarom een website enorm belangrijk is voor een onderneming. Gebruikers werden dan geïnformeerd, waarom ze een website moeten vernieuwen. Ook werd er een checklist aangemaakt voor een moderne, professionele website die geschikt is in 2017. Dit bracht bezoekers op het idee of hun website voldoet aan de nieuwe normen die iedere bezoeker van je website verwacht. In bijlage kan je de de whitepaper: “15 redenen om een website te starten?” bezichtigen.