Google Tag manager

Google Tag manager is een gratis platform waarmee je eenvoudig allerlei tags op je website kan plaatsen. Tags zijn stukje codes die je op je website kan plaatsen, en die informatie doorsturen naar externe partijen zoals Google Analytics, LinkedIn, SearchForce,… Dankzij deze tags kan je specifieke pagina’s/knoppen op je website meten en analyseren. Zo kan je als online marketeer de toekomstige klant gemakkelijker volgen.

Met gebruik van Google Tag Manager ben je minder afhankelijk van techneuten. Ook biedt Google Tag Manager nog een aantal voordelen:

  • Overzichtelijk: Je werkt vanuit één plaats met maar één stukje code op verschillende plaatsen van je website. Met gebruik van 1 overzicht kan je verschillende codes en programma’s zien. Met behulp van de Google Tag manager is het gedaan om naar 10 verschillende websites te surfen om alles deftig te kunnen analyseren op je website.
  • Betrouwbaar: Vooraleer je een stukje code live zet, kan je gebruik maken van een voorbeeldmodus om je tag te testen. Dat vermindert de kans op fouten.
  • Gratis: Met deze tool kan je gratis uitgebreid analyseren.
  • Snelheid: Google tag manager zorgt voor maar 1 tag in de code. Daardoor kan de website niet belast worden op snelheid en kunnen webmasters flexibeler te werk gaan.

(Hall, 2016)

Google Tag manager werd voornamelijk gebruikt voor het meten van formulieren en call to action buttons. Zo kon er een analyse gemaakt worden, hoeveel bezoekers op een bepaalde pagina effectief klikken op een bepaalde knop.