Doelstellingen bepalen

Iedere onderneming wil graag succes boeken bij het inbound marketingplan. Jammer genoeg worden de doelstellingen bij het opmaken van een inbound marketingplan vaak vergeten, waardoor je fouten zal maken. Plannen en doelstellingen meten zijn belangrijke aspecten tijdens het inbound marketingplan.

Vooraleer je een zoekwoordenanalyse opmaakt, blogs schrijft of je social mediaberichten begint te delen zonder reden, moet je eerst een strategie bedenken. Het eerste wat je doet bij een inbound marketing plan is het opstellen van doelstellingen. Je kan je inbound marketing doelstellingen het best opmaken met het gebruik van smart doelstellingen. (Cook, 2016)

“Het SMART-principe is een methode om meetbare en realistische doelstellingen te formuleren. Het vaststellen van meetbare doelstellingen maakt het achteraf eenvoudiger om te evalueren. De letters SMART vormen een ezelsbruggetje voor de belangrijkste criteria voor een doelstelling of plan:

  • Specifiek
    Is de doelstelling duidelijk? (wat, waarom, wie, waar en hoe)
  • Meetbaar
    Is het behalen van de doelstelling meetbaar? (hoeveel, hoe is dit vast te stellen)
  • Aanvaardbaar
    Is de doelstelling relevant en wordt deze geaccepteerd door betrokkenen?
  • Realistisch
    Het doel om uitdagend te zijn, maar wel haalbaar. Hoe kan de doelstelling worden gehaald?
  • Tijdgebonden
    Wat is de deadline voor de doelstelling? Welke planning hoort hierbij?

” (smeding Concepts, 2017)

Lead Goal Calculator is een handige tool om je doelstellingen betreft lead generation beter te bepalen. Dit is een gratis Excel document, aangemaakt door Hubspot. Deze template kan je op Hubspot downloaden.  (Kolowich, 2017)