Verschil tussen inbound en outbound marketing

In de voorgaande hoofdstukken sprak ik constant over het gebruiken van inbound marketing. Echter bestaat er ook nog outbond marketing. “Outbound marketing is een verzamelnaam van traditionele vormen van marketing en promotie, waarbij door middel van een push strategie een bepaalde doelgroep wordt bereikt.” (Inbound Insights, 2014)

Door de opkomst van internet is de volledige marketing ge-evolueerd naar een digitale focus. Klanten zoeken naar jouw onderneming via blogs, social media, zoekmachines,… in plaats van voortdurend gestoord te worden door cold calling, direct e-mailing,… De taak van de onderneming is er om de klant op de juiste manier te begeleiden naar het ideaal product via juiste kanalen. Vele ondernemingen verkiezen inbound marketing omdat de kosten per lead veel lager staan en je er veel tijd mee kan winnen.

In onderstaande infografiek van Voltier Digital kan je uitgebreid het verschil opmerken tussen inbound en outbound marketing. Deze statistieken werden 2 jaar opgemaakt in de Verenigde Staten. Echter begint inbound marketing ook in België op te komen, dus kunnen deze gegevens ook relevant zijn voor ons.

Inbound vs Outbound marketing

(Voltier Digital, 2015)