Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waarbij bezoekers specifiek op een gerichte pagina terecht komen. Deze pagina wordt specifiek ontworpen om iets specifiek te geven aan de bezoeker. Deze pagina staat meestal los van je website en wordt gedeeld via e-mail, sociale media, …
Er bestaan 2 verschillende types, Click Through en Lead generation.

Click through Landingspagina’s zijn pagina’s waarbij je geïnformeerd wordt voor een bepaald product of dienst. In eerste instantie ga je nog niet over tot leads. Indien de bezoeker doorklikt komt die terecht op een lead generation landingspagina. Meestal gebruikt men click through om de bezoeker eerst uitleg te geven voor een bepaald product/dienst waardoor hij/zij na het klikken terechtkomt op een contactpagina of winkelmandje.  (Unbounce, 2017)

Lead generation landingspagina’s zijn pagina’s waarbij je persoonlijke gegevens wilt verzamelen van de bezoekers. De bedoeling van deze pagina is dat je data wisselt met informatie die nuttig zijn voor de bezoeker. Je biedt een offer aan in ruil voor gegevens met gebruik van een formulier en een call to action. Een whitepaper, e-book of webinar aanbieden ter ruil voor data is daar een mooi voorbeeld van. (Unbounce, 2017)

Wanneer je een landingspagina wilt maken, maar niet over programmeervaardigheden beschikt, is het belangrijk te werken met een softwareprogramma. Je kan ook in een CMS-systeem een pagina opmaken, echter zijn deze pagina’s niet eenvoudig op te maken om een ultieme conversie te behalen. Voor onderneming x heb ik een landingspagina opgemaakt met Instapage en voor leadplan.be heb ik gewerkt met Unbounce.

Instapage is een betalende tool waarmee je snel en eenvoudig een krachtige landingspagina kan maken die potentiële leads kunnen opleveren. Met Instapage kan je in 3 minuten een professionele, responsieve landingspagina opmaken in de huisstijlen van je onderneming voor weinig geld. Instapage werkt namelijk met 3 verschillende pakketten waarbij je de keuze hebt uit verschillende mogelijkheden. Instapage biedt ook een trial van 14 dagen aan om hun product te testen.

prijzen intapage

Met verschillende templates (gratis of betalend) kan je eenvoudig een pagina opmaken, huisstijlen toevoegen, formulieren aanmaken en call to actions toevoegen. Instapage werkt namelijk met een wysiwyg editor (“What you see is what you get”). Breedtes aanpassen, lettertypes wijzigen, kleuren vergelijken, video’s invoegen, … en nog zoveel meer functies, zonder je moet programmeren kan je het eenvoudig maken met Instapage. In onderstaande afbeelding kan je de editor van Instapage bezichtigen waarbij je headlines, paragrafen, afbeeldingen, video’s, … kan toevoegen aan je pagina.

instapage editor

Instapage zorgt ook voor integratie met andere marketingtools om je conversie optimaal te verbeteren. Verschillende tools zijn:

Email Marketing: MailChimp, AWeber en Constant Contact.

CRM: Zoho, Salesforce en Lime Light.

Marketing Automation: Infusionsoft, ActiveCampaign en Autopilot.

Analytics: Google Analytics, KISSmetrics  en Mixpanel.

Webinars: GoToWebinar

Social Media: Facebook

Stock foto’s: Bigstock

(Quarton, 2017)

Je landingspagina moet ook de mogelijkheid hebben om openbaar gedeeld te worden. Instapage geeft je de mogelijkheid om deze te delen op jouw URL-domein in plaats van een volledige nieuwe URL. Zo staat deze pagina mooi gekoppeld aan je website. Wanneer je gebruik maakt van WordPress kan je ook de plugin Instapage installeren voor een optimaal gebruik.

voorbeeld landingspagina

Een alternatief voor Instapage kan Unbounce zijn. Unbounce is een gelijkaardige tool als Instapage waarbij je eenvoudig landingspagina’s kan opmaken voor weinig geld. Voor 79 dollar per maand kan je diverse landingspagina’s opmaken in Unbounce. Ook beschikt Unbounce over een volledig gratis versie. Met de gratis versie kan je 5 landingspagina’s maken en deze delen onder de domeinnaam van Unbounce. Deze gratis tool laat je toe om te experimenteren met hun service.

prijzen unbounce

Bij het maken van een landingspagina heb je de keuze uit 100 verschillende templates die aangepast kunnen worden. Deze templates zijn verdeeld in verschillende sectoren. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen tussen de gezondheidssector, horeca, reisbureau, … Ook laat Unbounce je kiezen uit je campagne type. Deze type geeft aan, waarvoor je landingspagina gebruikt wordt. Er is keuze uit 9 campagne types, bijvoorbeeld sales pagina, event, productpagina, whitepaper aanbieding, …

Bij Unbounce kunnen we iedere tekst, afbeelding, video, pagina, formulier aanpassen naar ieder zijn wens. Je hebt namelijk de keuze uit verschillende mogelijkheden. Unbounce geeft je ook de mogelijkheid om javascript en CSS toe te voegen om je landingspagina volledig zelf te laten aanpassen naar jouw normen. Deze optie is een ideale mogelijkheid voor gebruikers met kennis van programmeren.

interface unbounce

Net zoals Instapage, gebruikt Unbounce ook verschillende integratiesystemen om zo eenvoudig je leads te maken en analyseren. De belangrijkste integratiesystemen zijn:

  • Email Marketing: MailChimp, AWeber en Constant Contact.
  • CRM: Hubspot Zoho, Zapier en Salesforce.
  • Marketing Automation: Infusionsoft, Hubspot en Marketo.
  • Analytics: Google Analytics en KISSmetrics.

(Quarton, 2017)

Net zoals Instapage kan je jouw pagina delen op jouw website, andere domeinnaam of maak je gebruik van de domeinnaam van Unbounce. De leadaanvragen kan je eenvoudig terugvinden op Unbounce en Unbounce beschikt ook over een WordPress plugin indien je werkt met WordPress. Voor leadplan.be heb ik een landingspagina opgemaakt in Unbounce. Deze kan je hier bekijken: http://unbouncepages.com/lead-plan-download/

leadplan unbounce

Het doel van deze tools zijn hetzelfde, echter is er toch een verschil in prijzen, gebruiksvriendelijkheid en tools. Instapage is veel goedkoper, maar beperkter in het aanpassen van pagina’s en A/B testing, dan Unbounce. Instapage is naar mijn mening ook eenvoudiger te maken omdat je beperkter bent in functies. Instapage gebruikt het wysiwyg editor gemakkelijker dan Unbounce. Bij Unbounce heb je wat meer vrijheid in het aanpassen van landingspagina’s met meer integratietools. Ook het opvolgen van je leads gebeurt eenvoudig met Unbounce. De twee pakketten zijn zeker een aanrader voor een onderneming, al gaat mijn voorkeur uit naar Instapage.

Ben je niet overtuigd tussen deze 2 softwarepakketten? Dan heb je zeker nog de keuze uit een aantal andere tools om landingspagina’s eenvoudiger te maken:

  • LeadPages
  • Lander
  • Landingi
  • Wishpond
  • Pagewiz

(Husmann, 2015)