Autoriteit

Google kijkt naar websites die betrouwbaar, autoritair en gebruiksvriendelijk zijn voor de bezoeker. Wanneer we bijvoorbeeld zoeken naar websites over merkkledij, willen we geen websites vinden over schoenen of namaakmerken. Een autoritaire website moet dus vertrouwd worden door zijn gebruikers, door experts uit de industrie, door andere websites en door zoekmachines.

Autoritaire websites zijn voornamelijk websites met veel content en relevante links naar andere websites. Voorbeelden van grote autoritaire websites zijn nieuwswebsites (HLN, Het Nieuwsblad, De Tijd, …), informatiewebsites (Gouden Gids, Wikipedia, … ) of grote Webshops (Coolblue, Bol.com, …). Het is dan ook belangrijk om een link te krijgen op een relevante website voor jouw website. (Conversie Marketeers, 2015)

Een link van een autoritaire website is heel waardevol. Google beschouwt een link van een andere website naar uw website als een stem van vertrouwen. Google zal je op basis van deze stem dan ook hoger ranken. Hoe meer goede kwaliteit je hebt, hoe beter je resultaten!

Een link van een hoge autoriteit website heeft meer waarde dan meerdere links van lage autoriteit websites.

Er zijn diverse tools die de autoriteit van een website analyseren. Een handige tool daarvoor is Moz. Met gebruik van moz explorer kan je eenvoudig websites vinden met relevante inhoud. Moz heeft een Open Site Explorer die je website een score uit 100 geeft op basis van hun eigen metrics. Moz analyseert websites en geven een bepaalde score voor de page authority en de domain authority. (Moz, 2017)

Page authority is een score tussen 1 en 100, die berekent hoe relevant deze pagina zou zijn om hoog te kunnen scoren bij Google. Hoe hoger de score, hoe beter deze pagina kan scoren op de eerste pagina van Google. Naast page authority heb je ook de domain authority. De domain authority bevat ook een score tussen 1 en 100, maar berekent de waarde van je volledige domein. Met deze score weet je hoe hoog je domeinnaam kan scoren op pagina’s bij Google. (Moz, 2017)

“Deze scores worden bepaald door je linkbuilding. Een link is een verwijzing van de ene naar de andere pagina. Door te klikken op een stukje tekst of een afbeelding kan een gebruiker naar een andere pagina verwezen worden. Dit kan binnen de eigen site of naar een andere (externe) site. Links en linkprofielen zijn een belangrijk onderdeel binnen SEO. Hoe relevanter je linkprofiel, hoe beter dat is voor je vindbaarheid.” (Maxlead, 2017)

Google garandeert je een hogere plaats op Google, wanneer een relevante website een link maakt met jouw website. Bezoekers kunnen dus via een andere website bij je terecht komen. Hoe hoger de domain authority en relevantie bij deze website, hoe beter de ranking in Google. Het is dus belangrijk om websites te vinden waarbij mensen jouw website willen delen. Meestal kan je jouw website delen op andere websites door content te geven. Je kan bijvoorbeeld een blog schrijven voor een andere, relevante website. Het is dan ook belangrijk om in contact te komen met websites die een link hebben met je onderneming. Je gaat bijvoorbeeld geen link vragen bij een dierenwebsite, als je over een website beschikt die kledij verkoopt. Deze onderneming zou beter een mode blogger zoeken die nieuwe producten kan testen en kan delen op de website.

Maar hoe kan je nu eenvoudig een link op een andere website krijgen? Want vele bloggers of ondernemingen zijn niet happig om een link te delen naar jouw website. Om het eerste contact te maken, kan je content van hun website delen, commentaar geven op hun blogberichten of ze helpen met bepaalde onderwerpen. Je kan ze bijvoorbeeld helpen om meer bezoekers naar hun blog te krijgen, teksten na te lezen en content te schrijven in ruil voor een link naar jouw website. Je geeft dus informatie of hulp in ruil voor een link. Je moet dus sterk werken op je online netwerk en een relatie opbouwen met die andere persoon. (Gotch SEO, 2017)

Om leadplan.be hoger te laten scoren, zocht ik persoonlijke bloggers met dezelfde interesse en gedeelde onderwerpen op hun website. Via een opvolging en standaard bericht zorgde ik voor een backlink. Het is belangrijk dat je eerste e-mail een ijsbreker is, waardoor deze persoon je wilt helpen. Je kan één van mijn standaardberichten zeker gebruiken:

e-mail voorbeeld