Facebook ads

Facebook is het meest gebruikte sociale mediakanaal in België. Facebook telt namelijk dit jaar 6,6 miljoen Belgische gebruikers, dat een stijging betreft van 700.000 mensen in vergelijking met vorig jaar. De gemiddelde duur van het dagelijks gebruik van de sociale netwerken bedragen 1 uur en 25 minuten. Facebook is dan ook een veel te groot platform die we niet mogen negeren. (Digimedia, 2017)

Klanten enkel via een Facebookpagina bereiken lukt echter niet. Facebook vermindert namelijk de zichtbaarheid van bedrijfsberichten, afbeeldingen, video’s,… in de tijdslijn van bezoekers. Social@Ogilvy heeft namelijk in 2014 een onderzoek gedaan over de gemiddelde weergaven die een pagina krijgen van een bedrijfspagina. 100 bedrijfspagina deelden hun informatie en het resultaat was verrassend. Berichten op pagina’s met meer dan 500 likes worden veel minder getoond dan pagina’s met minder volgers. Facebook manipuleert het organisch bereik om ondernemingen te laten adverteren. (Miller, 2017)

organische zoekresultaten

Wanneer we willen adverteren op Facebook, is het zeer belangrijk te weten wat onze doelstellingen zou zijn. Facebook geeft ons namelijk keuze uit 3 marketingdoelstellingen, waarbij je kan kiezen uit diverse subdoelstellingen. Je kan maar 1 doelstelling per campagne aanmaken, dus kies concreet wat het beste past voor jouw campagne. Je kan kiezen uit bekendheid, overweging of conversie. Wanneer je advertenties maakt als doel voor lead generation, dan is de marketingdoelstelling: overweging de ideale campagne voor je advertenties. Je focus ligt voornamelijk op het generen van potentiële klanten. Je wilt er namelijk voor zorgen dat Facebookgebruikers naar jouw website gaan om meer over jouw merk, producten of diensten te weten te komen. Wanneer je kiest voor overweging, heb je de keuze uit 5 subdoelstellingen: Verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven en leads genereren.

Wanneer je adverteert richting een bepaalde pagina (Facebook of andere bestemming), moet je er altijd voor zorgen dat je ze kan leiden naar een relevante pagina (ook wel landingspagina genoemd). Dat wil dus zeggen dat je ze niet automatisch moet zenden naar je homepagina. Met de advertentiedoelstelling verkeer stuur je meer mensen naar een bestemming op of buiten Facebook. Maak je reclame voor een specifiek product, handleiding, evenement,…? Dan is een specifieke pagina op je website de perfecte link.

De doelstelling leads genereren geeft je de mogelijkheid om leadinformatie te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Deze vorm van adverteren gebeurt rechtstreeks vanuit Facebook. Mensen vullen een contactformulier in op Facebook, in plaats van op je website. Facebook bezorgt je nadien de gegevens die je eenvoudig kan koppelen aan een CRM pakket.

Na het kiezen van je marketingdoelstelling, kan je beginnen met het opmaken van je advertentieset. Het volledige advertentieset laat je toe om te bepalen hoe deze advertenties worden weergegeven. In een advertentieset definieer je jouw doelgroep, budget, weergaven en een planning.

Een campagne kan meerdere advertentiesets bevatten. Ieder advertenieset kan een andere doelgroep, planning of budget zijn. Advertentiesets zijn meestal hetzelfde op vlak van stappenplan en waarden die we kunnen toevoegen. Echter kan dit per campagne verschillend zijn.

Na het maken van een campagne en advertentie set, kunnen we onze advertenties ontwerpen. Facebook biedt je 5 soorten advertenties aan. Je kan kiezen om advertenties te laten verschijnen aan de hand van een carrousel, één afbeelding, één video, diavoorstelling of via een canvas. Canvas is een volledig nieuw concept op Facebook die enkel gebruikt kan worden op mobiele apparaten. Canvas is een interactieve manier om uw verhaal en producten voor te stellen aan de klant.

Voorbeeld Facebook ads campagne

Van maart tot en met mei hebben we met onderneming x geadverteerd op Facebook. Doorheen de maanden maakten we verschillende campagnes, advertentiegroepen en advertenties aan. Elke campagne kreeg ook een andere doel. Deze onderneming gebruikte 4 campagnes: 2x met als doel meer verkeer te brengen, 1x met als doel leads te verzamelen en als allerlaatste was er een groep retargeting. De laatste campagne wordt besproken in het puntje retargeting.

In de campagnes hebben we verschillende advertentiegroepen, elk met een andere target. Iedere advertentiegroep bevat ook diverse advertenties om de conversie zo hoog mogelijk te maken. In onderstaande afbeeldingen kan je een voorbeeld vinden van een Facebook advertentie.

Facebook ad      facebook ad

Retargeting

Iedereen kent de situatie wel waarbij je voortdurend een product/dienst ziet op je nieuwsoverzicht van Facebook na het bekijken van een website. Dit geheel aspect wordt ook wel retargeting genoemd. Retargeting maakt het namelijk mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben gezocht, ze opnieuw te bereiken via beelden of tekstadvertenties op social media, andere websites,…  (Moes, 2010)

Facebook retargeting gebeurt door gebruik te maken van een Facebook pixel. Een Facebook pixel is een stukje code dat je plaatst op je website om verkeer van je site te traceren. Deze code houdt gegevens bij van iedere bezoeker op je website. Aan de hand van die gegevens kan je diverse acties ondernemen met je online marketing campagne, conversies rapporteren, doelgroepen opbouwen en uitgebreide statistieken ontvangen over hoe mensen je website gebruiken. Dit zijn verschillende opties die het mogelijk maken wanneer je gebruik maakt van een Facebook pixel.

Vele ondernemingen gebruiken retargeting omdat bezoekers met een reden surfen naar een bepaalde pagina of de volledige website. Retargeting zorgt  ervoor dat de bezoeker nog een keer in aanmerking komt met je product of dienst, na het sluiten van je website. Dit wordt voornamelijk gebeurt om klanten te overtuigen van een aankoop. Aan de hand van acties, kortingen,… kan je doelgericht de klant overtuigen tot een aankoop.

Dit komt duidelijker aan de hand van een voorbeeld:

Je zoekt naar een Smarthpone op Bol.com en kijkt specifiek naar de productomschrijving van een Iphone 7. Na het lezen van de productomschrijving heb je de website verlaten. Bol.com heeft opgemerkt dat je een bepaalde interesse hebt getoond in een Iphone. Bol.com wilt die dus gericht naar je adverteren. Dit lukt met het gebruik van een Facebook pixel. Je ziet namelijk een advertentie staan op je nieuwsoverzicht over de nieuwste Iphone 7.

Retargeting kan je in iedere sector gebruiken, alsook de webdesign sector. Tijdens mijn drie maanden heb ik verschillende Facebookadvertenties aangemaakt met als doel retargeting. Na het installeren van je Facebook pixel via een WordPress plugin (PixelYourSite) heb ik de doelgroep gekozen die ik wil targetten. Ik had twee doelgroepen aangemaakt bij de retargeting, namelijk:

  • Retargeting Volledige website: Iedereen die je website heeft bezocht In de afgelopen 30 dagen
  • Retargeting website/webshop: Personen die verschillende url’s hebben bezocht die meer informatie geven over websites en webshops.

Via deze retargeting kunnen we enkel naar hun advertenties op Facebook versturen. We gaven hen dus de juiste informatie die ze willen. Zo boden we een whitepaper aan de doelgroep retargeting website/webshop. Deze whitepaper ging over het belang van een website.

Facebook retargeting ad