Facebook

Gezien worden online is voor een onderneming zeer belangrijk. Je wilt namelijk potentiële klanten via diverse kanalen naar je website krijgen. Je wilt deze bezoekers op de hoogte brengen van jouw producten/diensten, over de onderneming, eventuele vacatures, contactgegevens, blogberichten, …

Dagelijks gebruiken mensen social mediapagina’s zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, … Het is dus zeer belangrijk te weten hoe je de aandacht kan nemen bij deze personen. Met het delen van relevante informatie, krijg je bezoekers naar jouw website.

Eenvoudig een Facebookpagina aanmaken

Wanneer we beginnen aan Facebookmarketing is het voornamelijk belangrijk dat we een bedrijfspagina hebben voor onze onderneming. Bedrijfspagina’s hebben de look van een gewone profielpagina, echter hebben we meer vrijheid bij een bedrijfspagina. Een bedrijfspagina kan je via Facebook aanmaken.

Categoriekeuze

Iedere pagina kan gespecialiseerd worden naar jouw onderneming, merk, event, product, … De keuze ligt helemaal bij jou. Facebook biedt je namelijk om een keuze te nemen uit zes verschillende categorieën. Je kan kiezen uit:

  • Plaats of lokaal bedrijf
  • Bedrijf, organisatie of instelling
  • Merk of product
  • Artiest, groep of bekend persoon
  • Amusement
  • Goed doel of community

Naargelang je keuze vraag Facebook andere informatie. Wanneer we bijvoorbeeld kiezen voor artiest hebben we de keuze uit auteur, blogger, voetballer, chef, … terwijl de keuze bij optie Bedrijf categorieën zijn zoals bijvoorbeeld energiebedrijf, autobedrijf, reisbureau, …
Het is dus belangrijk de juiste categoriekeuze te nemen die het best past bij je onderneming/merk.

Profiel- en omslagfoto aanmaken

Je bedrijfspagina is aangemaakt, maar nu begint het echte werk! Het is belangrijk om jouw pagina op te maken naar jouw huisstijl. Je logo van het bedrijf kan hier dus niet ontbreken. Je profielfoto is de eerste impressie dat een bezoeker krijgt van je pagina, het is dus belangrijk om een afbeelding te gebruiken die direct herkenbaar kan zijn voor de bezoeker. Het is dan ook aangeraden om je logo op deze positie te gebruiken.

Na het kiezen van een profielfoto, is het ook belangrijk om een omslagfoto te gebruiken bij je pagina. Deze pagina drukt de volledige identiteit van je pagina uit en kan vaak gewijzigd worden bij speciale aanbiedingen, evenementen, campagnes of seizoenen. De omslagfoto moet voornamelijk opvallen en nieuwsgierigheid brengen bij de bezoekers.

De afmetingen op afbeeldingen bij Facebook zijn van cruciaal belang. Het is dan ook zeer belangrijk om afbeeldingen te tonen in perfecte kwaliteit en grootte.  Aan de hand van onderstaande tabel, kan je de exacte afmetingen vinden bij het maken van je profielfoto, omslagfoto,  foto’s op je tijdlijn, …

Facebook grootte afbeeldingen

Afbeeldingsbron: Digital Information World

Contactgegevens en Facebook button aanmaken

Je Facebookpagina is voornamelijk gemaakt om klanten naar je winkel, website of contactplaats brengt. Het is dan ook belangrijk om zoveel mogelijke data te geven bij het “info” gedeelte. Gegevens zoals naam, adres, e-mail, telefoon, website, … kan je hier delen. Het is ook belangrijk om een korte “over ons” tekst te maken. Dit moet kort en krachtig zijn die de belangrijkste focus moet leggen bij jouw onderneming. Bekijk hier onze volledige infopagina.

Naast info is het ook belangrijk om via Facebook een actie te laten ondernemen. Door gebruik te maken van de Facebook knop kan je de bezoeker aantrekken om een product te kopen, je te contacteren, bestand te downloaden, … Facebook geeft terug categorieën op waarvoor de knop gebruikt moet worden. Ook is het belangrijk om de juiste link naar de website te gebruiken. Dit kan een landingspagina, video of gewoon de homepagina van je website zijn. Deze actieknop bevindt zich rechts onder de omslagfoto.

Dit zijn slechts de basismethodes bij het aanmaken van een Facebookpagina. Met deze pagina kan je zelfs evenementen, locaties, en een gepersonaliseerde submenu maken waarbij andere pagina’s gelinkt staan.